Bon turystyczny

Polski Bon Turystyczny jest narzędziem, który ma na celu wsparcie finansowe polskich rodzin, osłabionej przez skutki pandemii COVID-19. Dopłata do wypoczynku  pośrednio pomoże osłabionej branży turystycznej.

Za pomocą bonu będzie można dokonać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terenie kraju. Bon turystyczny zrealizują Państwo na stronie www.polskiebonyturystyczne.pl.

Jaka jest wartość bonu

Bon w wysokości 500 zł będzie przysługiwać na każde dziecko. W przypadku dziecka z niepełnosprawnością osoba uprawniona otrzyma dodatkowy bon również w wysokości 500 zł, czyli otrzyma bony o łącznej wartości 1000 zł.

Czy bon jest wolny od podatku?

Tak, bon jest wolny od podatku.

Gdzie jako klient mogę znaleźć instrukcje?

Tutaj znajduje się link do instrukcji wideo.

Jak to działa?

Polski Bon Turystyczny ma formę elektronicznego bonu, ważnego do końca marca 2022 r.  - do tego terminu należy zrealizować bon.

W jaki sposób składać wnioski o bon?

Nie trzeba składać dodatkowych wniosków o przyznanie bonu. Trzeba go będzie jedynie aktywować. Bon będzie generowany w systemie PUE ZUS. W celu aktywacji bonu konieczne będzie zalogowanie się przez osobę uprawnioną w systemie PUE ZUS (można to zrobić za pomocą profilu zaufanego czy kwalifikowanego podpisu elektronicznego) i potwierdzenie poprawności danych, albo dokonanie aktualizacji danych dotyczących adresu poczty elektronicznej i numer telefonu. Bony, w formie unikalnego, 16-cyfrowego numeru, będą przekazywane za pomocą wiadomości tekstowej na wskazany numer telefonu lub adres poczty elektronicznej.

Czy bon można zrealizować w biurze podróży?

Tak, jeśli biuro podróży w którym dokonywana jest rezerwacja jest na liście udostępnionej przez POT.

Czy biura agencyjne uprawnione są do realizacji bonów?

Tak, jeżeli współpracują z organizatorem, który ujęty jest w myśl ustawy na liście beneficjentów POT.

Czy cena za dziecko w rezerwacji jest istotna?

Nie, bon turystyczny można zrealizować w całości za rezerwacje nawet wtedy, gdy cena za dziecko jest znacznie niższa niż wartość bonu. Dla przykładu: jeśli w rodzinie podróżują dwie osoby dorosłe plus dziecko, a cena za dziecko lub infanta np. wynosi 150 PLN a łączna cena za rezerwacje przekracza 500 zł, to bon można zrealizować w całości. Identyczna zasada występuje również wtedy, gdy w promocji dzieci liczone są za 0 zł. 

W jakim terminie wniosek o przyznanie bonu zostanie rozpatrzony przez ZUS?

Dla rodziców pobierających świadczenie 500+ nie będzie to problem, gdyż ZUS posiada wszystkie niezbędne dane do realizacji bonu. Nie trzeba będzie zatem składać dodatkowych wniosków o przyznanie bonu. Trzeba go będzie jedynie aktywować, bon wygeneruje się automatycznie. Prosimy o aktualizacje danych w profilu zaufanym szczególnie adresu email oraz telefonu kontaktowego. Bony, w formie unikalnego, 16-cyfrowego numeru, będą przekazywane za pomocą wiadomości tekstowej na wskazany numer telefonu lub adres poczty elektronicznej.

Kiedy mogę spodziewać się wygenerowania bonu?

Bon wygeneruje się automatycznie w ZUS PUE, instrukcja jak go pobrać znajduje się tutaj 

Jaka będzie forma bonu?

Będzie to dokument elektroniczny w formie unikatowego 16-cyfrowego numeru, będzie on przekazany do Państwa za pomocą wiadomości tekstowej na wskazany numer telefonu komórkowego lub Państwa adres email podany w profilu zaufanym.

Czy bonem mogę płacić wielokrotnie?

Tak, za pomocą bonu można dokonać rezerwacji i opłacenia wielu usług do kwoty wartości bonu, aż do wyczerpania należnej kwoty.

Do kiedy można wykorzystać bon?

Bon będzie ważny do 31 marca 2022 r.

Czy wyjazd musi się odbyć w trakcie ważności bonu?

Tak, wyjazd musi się odbyć w terminie ważności bonu turystycznego, maksymalnie do 31 marca 2022 r.

Czy mogę wymienić bon w biurze na gotówkę?

Bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany.

Czy ZUS pobiera opłatę manipulacyjną za realizację bonu?

Polski Bon Turystyczny jest narzędziem, który ma na celu wsparcie finansowe polskich rodzin, osłabionej przez skutki pandemii COVID-19. Dopłata do wypoczynku  pośrednio pomoże osłabionej branży turystycznej. Za pomocą bonu będzie można dokonać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terenie kraju. Zus pobiera 1% opłaty manipulacyjnej, którą pokrywa budżet Państwa. 

Ile przysługuje mi bonów turystycznych?

Na każde dziecko do 18 roku przysługuje jedno świadczenie w formie bonu w wysokości 500 złotych w przypadku osób, które otrzymują świadczenia wychowawcze. W przypadku osób z niepełnosprawnością jest to 1000 złotych. 

Czy bon można zrealizować po ukończeniu 18 roku życia?

Tak, bon można zrealizować do 31 marca 2022r, jeśli w momencie jego uzyskania dziecko nie skończyło 18 roku życia.

Czy bon przysługuje każdemu niezależnie od dochodu?

Tak, bon będzie przyznawany niezależnie od dochodów świadczeniobiorców.

Do jakiego wieku mogę skorzystać ze świadczeń?

Wsparcie wyłącznie dla rodzin z dziećmi do 18 lat, po ukończeniu 18 lat świadczenie nie przysługuje.

Co dzieje się z bonem w momencie rezygnacji klienta z wyjazdu?

Postępujemy zgodnie z warunkami anulacji rezerwacji danego produktu. NP. gdy impreza kosztuje 1000 PLN a w momencie anulacji wg. warunków koszty anulacji wynoszą 100% wtedy bon przepada. W przypadku anulacji imprezy, wypoczynku, obozu zachęcamy do Państwa do każdorazowego zapoznania się z warunkami anulacji

Kto będzie weryfikować bon?

Bon weryfikuje np. pracownik biura Nekera poprzez platformę ZUS PUE. 

Gdzie będzie można realizować bon?

Lista podmiotów, w których będzie można zapłacić za pomocą bonu, będzie publikowana na stronie internetowej Polskiej Organizacji Turystycznej. Bon turystyczny w pełni można wykorzystać np. na stronie www.polskibonturystyczny.pl.

Kiedy można spodziewać się opublikowania listy podmiotów uprawnionych do realizacji bonu?

Lista podmiotów dostępna jest pod adresem www.pot.gov.pl

Czy za pobyt w hotelu można zapłacić za siebie czy tylko za dzieci?

Usługa turystyczna lub usługi hotelarskie muszą być realizowana na rzecz dziecka, na które świadczenie zostało przyznane wraz z rodzicami lub osobami podróżującymi z dziećmi. Dla przykładu: jeśli w rodzinie podróżują dwie osoby dorosłe plus dziecko, a cena za dziecko lub infanta np. wynosi 150 PLN a łączna cena za rezerwacje przekracza 500 zł, to bon można zrealizować w całości. Identyczna zasada występuje również wtedy, gdy w promocji dzieci liczone są za 0 zł. Rezerwacji hotelu, apartamentów lub pensjonatów mogą Państwo dokonać na stronach: www.polskiebonyturystyczne.pl lub www.nekera.pl, a także u jednego z ponad 1700 agentów turystycznych Biura Podróży "Nekera", działających w całej Polsce.

Gdzie mogę wykorzystać bon turystyczny?

Polski Bon Turystyczny ma formę elektronicznego bonu, ważnego do końca marca 2022 r. Bon będzie można wykorzystać do opłacenia m.in.: pobytu w hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym, czy na kolonii lub obozie harcerskim, a także obozie sportowym lub rekreacyjnym. Bon wykorzystają Państwo na stronie www.polskiebonyturystyczne.pl, www.nekera.pl oraz u ponad 1700 agentów BP Nekera w Polsce.

Gdzie należy wybrać beneficjenta programu?

Podmioty, które będą chciały przyjmować płatności za pomocą bonu, będą musiały zarejestrować się w systemie teleinformatycznym PUE ZUS, w systemie ZUS będziemy mogli wybrać beneficjenta.

Jak dokonać płatności?

Bony będą przekazywane, w formie unikalnego, 16-cyfrowego numeru, za pomocą wiadomości tekstowej na wskazany przez osobę uprawnioną numer telefonu lub adres poczty elektronicznej. W przypadku wyboru jednego z setek obiektów z oferty Nekera wystarczy podać nam unikatowy numer kodu obsługi płatności. Po wprowadzeniu kodu płatności w systemie ZUS przyjdzie do Państwa kod potwierdzający sms, należy niezwłocznie podać go konsultantowi w celu sprocesowania płatności. Ważność kodu potwierdzającego to 2 minuty.

Czy można zapłacić bonem, jeśli kwota noclegu przekracza wartość bonu?

Tak, płatność za pomocą bonu będzie również możliwa. Powyżej tej sumy konieczna będzie dopłata.

Czy w przypadku anulacji rezerwacji hotelowej lub imprezy z winy organizatora zostanie zwrócona kwota bonu?

Tak, organizator ma obowiązek zwrócić pobraną należność na konto ZUS. Nie ma możliwości otrzymania zwrotu w gotówce lub innych środkach płatniczych.

Czy po wpłacie przez klienta całości należności za rezerwacje będzie możliwy zwrot gotówki po uzyskaniu bonu turystycznego?

Tak, jeśli impreza której to dotyczy jeszcze się nie odbyła, a klient poinformował uprzednio Nekere lub odpowiedni podmiot którego to dotyczy  o chęci realizacji bonu turystycznego, podał jego numer i uzyskał potwierdzenie od organizatora.

Czy mogę wykorzystać bon do każdej rezerwacji hotelowej, transportowej, imprezy turystycznej?

Bon dotyczy tylko imprez i hoteli w Polsce. Zrealizować go można tylko i wyłącznie jeżeli na potwierdzeniu rezerwacji mamy ujęte dzieci, które są uprawnione do realizacji bonu i znajdują się na rezerwacji. Beneficjentem bonu staje się Biuro Podróży "Nekera" i jego agencji lub portal www.polskiebonyturystyczne.pl. Bonem nie można zapłacić za rezerwacje, na której nie występują dzieci, których to dotyczy. 

Jak bezpiecznie podróżować?

Radzimy sprawdzić rekomendacje Polskiej Organizacji Turystycznej, które tworzone są w oparciu o wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego dla osób planujących wyjazdy w celach turystyczno-wypoczynkowych - www.pot.gov.pl.

Wybieraj się w podróż tylko wtedy, kiedy jesteś zdrowy!

Jeżeli źle się czujesz, masz gorączkę, kaszel lub inne objawy wskazujące na możliwość zakażenia koronawirusem – zostań w domu, skontaktuj się z organizatorem wyjazdu i spróbuj go przełożyć lub, w ostateczności, odwołaj.

Podróżuj z osobami, z którymi spędzasz czas na co dzień.

Jeżeli możesz, to wyjeżdżaj z osobami, z którymi mieszkasz w jednym gospodarstwie domowym i / lub spędzasz czas na co dzień. Unikaj bliskiego kontaktu z innymi ludźmi, a jeśli jesteś w miejscach publicznych, pamiętaj o dystansie społecznym min. 2 m oraz obowiązku zakrywania ust i nosa w przestrzeniach zamkniętych, a także gdy nie możesz zachować wymaganej odległości od innych osób.

Zachowaj bezpieczeństwo w środkach transportu.

W przypadku korzystania z transportu zbiorowego stosuj się do obowiązujących zasad i zaleceń. Zakrywaj usta i nos. Staraj się unikać tłoku i godzin szczytu. Często dezynfekuj ręce. Jeżeli przemieszczasz się samochodem razem z osobami, z którymi mieszkasz, nie masz obowiązku zakrywania ust i nosa.

Stosuj się do wszystkich zasad panujących w obiektach.

Zapoznaj się i stosuj do zasad odnoszących się do bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego we wszystkich odwiedzanych miejscach: obiektach noclegowych, obiektach gastronomicznych, atrakcjach turystycznych.

Spędzaj czas w sposób zgodny z zasadą zachowania dystansu społecznego.

Podczas podróży i pobytu w odwiedzanym miejscu wybieraj takie aktywności i sposoby spędzania czasu, które umożliwiają zachowanie dystansu społecznego, tj. odległości min. 2 m osoba od osoby. Od 30 maja przy zachowaniu określonych zasad możesz wziąć udział w wydarzeniu plenerowym dla maksymalnie 150 osób.

Jeśli zachorujesz, postępuj zgodnie do aktualnych zasad i ograniczeń.

W pozostałych przypadkach zachowaj dystans społeczny wynoszący min. 2 m osoba od osoby, zasłaniaj usta i nos w miejscach publicznych, w miarę możliwości wybierz płatności bezgotówkowe, często myj lub dezynfekuj ręce. Pamiętaj, że najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o obowiązujących aktualnie zasadach i ograniczeniach są strony: www.gov.pl/web/koronawirus i www.gis.gov.pl.

informacje pochodzą ze żródeł 

ZUS - www.zus.pl 

Polska Organizacja Turystyczna - www.pot.gov.pl 

Ustawa - http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/422_u.htm

Ministerstwo Rozwoaju - https://www.gov.pl/web/rozwoj